Lapsen ottaminen pois julkisesta täysin toimivasta ja hyvältä tuntuvasta koulusta on tavallaan vähän arveluttavaa. Etenkin kun lapsi ei ole menossa toiseen kouluun, vaan saa opettajikseen omat vanhemmat. Kotiopetuksessa opetamme me vanhemmat, jotka emme todellakaan ole ammatiltamme opettajia. Mitä jos emme osakaan riittävästi opettaa, vaan tyhmennämme itse lapsemme?

Täytyy heti kärkeen kyllä kiittää ja kehua kotikaupunkimme Lohjan Roution koulua ja siellä erityisesti Niina-opea! Tämän helpommaksi kotiopettamiseen valmistautumista ei varmasti voi tehdä. Onneksi kyseessä on muutenkin vasta lapsen ensimmäinen luokka-aste ja sen mukainen taso. Omatuntoa kolkuttelisi kyllä roimasti enemmän, jos kyseessä olisi vaikka 4. tai 6. luokka! Silloinhan joutuisimme todellakin opettelemaan varmasti asiat ensin uudestaan itse ja vasta sitten lapsen kanssa. Nyt pääasiallinen opetustehtävä taitaa olla ennemminkin lukuvarmuutta, lukunopeutta, päässälaskutekniikkaa ja elämän perustaitojen opettelua ja vahvistamista.

Koulunkäynti reissussa

Kotiopetuksessa paikasta riippumatta tehdään käytännössä pitkälti samoja asioita kuin koulussakin tehdään. On oppitunnit eri oppiaineineen, läksyt ja kokeet. On perusasiat, jotka on käytävä läpi ja paljon lisäaineistoa ja -tehtävää, joita oppilaiden kanssa voi tehdä tunnilla. On luettavaa, laskettavaa, kirjoitettavaa, kokeiltavaa, askarreltavaa, laulettavaa, soitettavaa, pelattavaa, liikunnallista ja elämyksellistä riemua. On musikaalista, visuaalista, verbaalista, matemaattista ja motorista sekä kädentaitoa, ajattelukyvyn kehittymistä, kehon liikkumista, ilmaisutaitoa ja vaikka mitä muuta.

leevi-saarella

Reissukoulussa tulemme tekemään paljon samoja asioita. Meillä ei ole kaikkia materiaaleja tai aineistoja mukanamme, ryhmälajejakin vähän toisella tavalla meidän kolmen koplassamme. Meillä ei välttämättä ole säännöllisesti tunteja aina arkisin yhdeksästä yhteen väli- ja ruokatunteineen. Sen sijaan voimme itse päättää päivärytmin ja tekemisen tahdin – sekä Leevin oppimisen, omaksumiskyvyn ja matkustamisen siirtymistenkin mukaan. Pyrimme kuitenkin tietynlaisiin päivärutiineihin jo ihan rytminkin vuoksi. Näin pitkällä reissulla nimittäin matkustamisestakin tarvitsee välillä taukoa. Ei voi olla koko ajan siirtymässä paikasta toiseen. Kiinnostus uusiin paikkoihin herää taas uudelleen kun välillä elää vähän arkisempaa rutiineihin perustuvaa elämääkin. Näin ovat kokeneemmat kertoneet.

Kirjat & kokeet ne on reissussakin …

Mitenköhän sitä ennen internetiä ja sähköisiä aineistoja tällaisia reissuja tai kotiopetusta toteutettiin? No, ehkä vastuu ja kekseliäisyys jäi ihan totaalisesti vanhemmille. Toisin on nyt. Kaikki tieto, tehtävät ja materiaalit on saatavilla mistä päin maailmaa tahansa. Nettiyhteys toki vaihtelee varmasti paljonkin käyttömahdollisuuksiltaan, mutta ei nykyään taida olla enää juurikaan sellaista kolkkaa missä nettiin ei jollain tasolla tai hinnalla pääsisi.

Me olemme onnekkaita, sillä Leevin koulu on ollut erittäin yhteistyöhaluinen. Saimme digitaaliset aineistot käyttöömme (perus- ja lisäaineistot), kokeet on printattu mukaan ja kirjojakaan emme kaikkia raahaa juurikin tuon koneella käytettävän digimateriaalin vuoksi. Vilma ja Pedanet yhteydenpitovälineinä ovat käytössä niin Guatemalasta kuin täältä Routioltakin käsin (nettiyhteyksillä). Opettajan saa tarvittaessa kiinni sähköpostilla tai Whatsappilla. Läksyjen ja kokeiden ajankohtia voimme seurata Pedanetistä ja edetä samassa tai omassa aikataulussa. Tehdyt kokeet digitoimme ja toimitamme kouluun oppimisen todentamiseksi, jotta Leevi voi edetä seuraavalle luokka-asteelle kun palaamme.

Skypellä yritämme ottaa yhteyden luokkaan kevään aikana pari kertaa, jotta Leevi ei tutusta omasta luokkaryhmästään jää kokonaan ulkopuoliseksi. Lisäksi Leevi dokumentoi reissuamme omalla tavallaan ja omalla Youtube-kanavallaan, josta luokkakaverit ja opettaja voivat seurata ja siten olla mukana matkallamme. Ehkäpä Leevin luokkakaveritkin oppivat sen myötä maailmasta pikkuisen enemmän!

Reissukouluun valmistautuminen on ollut yksi mielenkiintoisimmista näkökulmista koko matkan valmistelussa. Reissukoulu on se, joka tuo matkaamme mukaan niin sanotun arkisen elementin. Emme mene vain lomailemaan, vaan kaikki myös oppimaan ja havainnoimaan maailmaa! Tarkoituksemme on itsekin ottaa eri kohteita, maita ja paikkoja oppimisen kannalta. Mukana kotiinpaluussa meillä on varmasti melkoinen rinkallinen kulttuuri- ja historiatietoa, kokemuksia ja näkemyksiä. Ja ehkä vähän kieliopintojakin 😉

Advertisements